![]() | Aktuality |
Světový den knihy a naše knihobudka | |||
---|---|---|---|
25.05.2015 | Mgr. Bc. Miroslava Melicharová | ![]() |
|
Název akce: | Světový den knihy a slavnostní otevření školní knihobudky | ||
Termín konání: | 29.04.2015 | ||
Vedoucí: | Mgr. D. Manová |
Čtěme!
Koncem dubna jsme v Základní škole Ploskovice oslavili Světový den knihy (připadá na 23. 4.) a 29. dubna jsme připravili pro žáky projektový den zaměřený na rozvoj čtenářské gramotnosti. V dnešní době počítačů, tabletů a rychlých informací je třeba děti získat pro čtení knih i jiným způsobem než jen zadat povinnou četbu. A právě získat děti pro knihu jsme si dali za úkol v našem projektu.
Připravili jsme si dva „taháky“ – znovuotevření zrevidované školní knihovny, ve které si budou žáci moci nejen půjčovat knihy, ale formou různých her, soutěží a zajímavých úkolů se seznamovat s knihou, čtenářstvím, aktuálními kulturními událostmi i historií. Knihovnu jsme uspořádali podle mezinárodního desetinného třídění, aby se žáci s tímto systémem seznámili a cítili se pak v každé knihovně jako doma.
Vrcholem projektového dne bylo slavnostní otevření Knihobudky na naší škole. A co že to je? Inspirovali jsme se v Anglii, kde se v současné době řeší, co v čase mobilních telefonů udělat s typickými červenými budkami. Angličané se s nimi nechtějí rozloučit, a tak některé přeměnili na malé veřejné knihovničky, do kterých může každý nějakou knihu přinést a nějakou si odnést. Nebo si s ní může jen tak sednout na lavičku a strávit čtením příjemné chvíle. A stejnou možnost budou mít i naši žáci. Knihobudka stojí na školní chodbě, nemůžete do ní sice vstoupit, ale myslím, že se moc povedla. Děti se mohou usadit se na červený „knihobudkový“ polštář a číst si nebo si jen tak listovat knihou.
Projekt jsme pojali jako začátek intenzivnějšího posilování vztahu dětí k četbě, ke knihám a knihovnám. V dalších dílnách se tedy žáci seznamovali s historií informace a s tím, jak se informace v průběhu dějin zpracovávaly; vyzkoušeli si, jaké mají díky internetu možnosti vyhledávat si v knižním katalogu každé veřejné knihovny (naučili se, jak zjistit, v které knihovně knihu seženou, zda je zrovna k dispozici a rovnou si ji z domova objednat). Na jiném stanovišti zapátrali ve svých vědomostech, když hledali autory a přiřazovali je k dílům a literárním ukázkám. Nezapomněli jsme ani na důležitou součást knihy – ilustraci - a do projektového jsme zařadili také návštěvu obecní veřejné knihovny. Ve všech dílnách jsme vsadili především na aktivitu žáků, ukázali jsme jim postavení knihy v současném světě a věříme, že se nám podařilo podpořit je v lásce ke čtení a ke knihám samotným.